Otázky na štátne skúšky 2017
Študijný program: PODNIKANIE V OBCHODE A CESTOVNOM RUCHU
Študijný program: ZAHRANIČNOOBCHODNÉ PODNIKANIE
Pokyny k prihlasovaniu na štátne skúšky
Pokyny na spracovanie záverečnej práce
Názov pdf súboru záverečnej práce pre vloženie do AIS: musí mať stanovenú štruktúru
Pravidlo tvorby názvu sa nachádza v smernici Interná smernica č. 8/2011 o záverečných a habilitačných prácach - Článok 8, ods. 8
študijný odbor 8. ekonómia a manažment - denné štúdium
- študijný program biznis a marketing
- študijný program podnikanie v cestovnom ruchu a službách
- študijný program medzinárodné podnikanie
študijný odbor 8. ekonómia a manažment - externé štúdium
- študijný program biznis a marketing
Študijné programy prvého stupňa štúdia sú študijnými programami bakalárskeho štúdia v študijnom odbore 8. ekonómia a manažment. Tieto študijné programy sa realizujú dennou i externou formou. Štúdium je v rámci denného štúdia trojročné a je rozdelené do troch akademických rokov. V rámci externého štúdia je štúdium štvorročné a je rozdelené do štyroch akademických rokov. Akademický rok je rozdelený na dva semestre. Štúdium trvá 6 semestrov pri dennom štúdiu a 8 semestrov pri externom štúdiu, a končí štátnou skúškou, ktorej súčasťou je aj záverečná (bakalárska) práca a jej obhajoba.
Podmienkou riadneho skončenia štúdia v týchto študijných programoch je dosiahnutie 180 kreditov, pričom pri tvorbe odporúčaného študijného plánu boli dodržané zásady vyhlášky o kreditovom systéme štúdia.
Ďalej sú uvedené odporúčané študijné plány pre študentov denného štúdia I. stupňa s uvedením zaradenia jednotlivých predmetov do príslušného semestra, týždennej hodinovej dotácie na výučbu jednotlivých predmetov rozdelenej na prednášky, semináre, resp. cvičenia a laboratórne cvičenia, alebo konzultácie na externom štúdiu, s uvedením spôsobu povinného ukončenia predmetu (zápočet, resp. skúška, prípadne oboje), počtu kreditov a to v členení na predmety jadra znalostí študijného odboru, na predmety príslušného študijného programu, povinne voliteľné a výberové predmety.
Organizácia štúdia je založená na kreditovom systéme. Kreditový systém štúdia využíva zhromažďovanie a prenos kreditov. Umožňuje prostredníctvom kreditov hodnotiť študentovu záťaž spojenú s absolvovaním jednotiek študijného programu v súlade s pravidlami stanovenými v študijnom programe. Štandardná záťaž študenta za celý akademický rok je vyjadrená počtom 60 kreditov, za jeden semester 30 kreditov. Študent získava kredity po úspešnom absolvovaní jednotky študijného programu. Za danú jednotku študijného programu môže študent v priebehu štúdia získať kredity len raz.
Predmety zaradené do študijného programu sú rozdelené na:
- povinné predmety – ich absolvovanie je podmienkou úspešného absolvovania študijného programu alebo jeho časti,
- predmety povinne voliteľné - podmienkou úspešného absolvovania študijného programu alebo jeho časti je absolvovanie stanoveného počtu predmetov z tejto skupiny podľa výberu študenta,
- výberové predmety – sú to všetky ostatné predmety v študijnom programe alebo v ponuke iných študijných programov a ich výber je podmienený získaním určeného počtu kreditov v danej časti štúdia.
Povinný predmet zapísaný v danom akademickom roku a absolvovaný neúspešne si študent môže zapísať počas štúdia ešte raz, a to v nasledujúcom akademickom roku. Po druhom neúspešnom pokuse o absolvovanie povinného predmetu je študent vylúčený zo štúdia pre neprospech podľa čl. 13 ods. 2 písm. c) Študijného poriadku Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Povinne voliteľný predmet zapísaný a absolvovaný neúspešne si študent môže zapísať ešte raz, alebo si namiesto neho môže vybrať iný predmet z ponuky povinne voliteľných predmetov.
Výberový predmet zapísaný a absolvovaný neúspešne si môže študent zapísať ešte raz alebo si môže namiesto neho vybrať iný predmet z ponuky výberových predmetov.
Na otvorenie povinného, povinne voliteľného a výberového predmetu je stanovený minimálny počet 15 študentov. Ak počet študentov prihlásených na niektorý z predmetov nedosiahne minimálny počet, sú prihlásení študenti povinní vybrať si iný predmet.
Študent môže v skúškovom období daného semestra získať kredity len z tých predmetov, ktoré si zapísal v stanovenom termíne.
Ukončenie študijného programu v štandardnej dĺžke predpokladá získať za akademický rok 60 kreditov. Ak si študent zmení tempo štúdia, nemusí získať 60 kreditov za akademický rok, ale dĺžka jeho štúdia zvoleného študijného programu nesmie prekročiť štandardnú dĺžku o viac ako dva roky. Priznanie kreditov za absolvovaný predmet vyžaduje splnenie predpísaných podmienok (napr. získanie zápočtu, resp. získanie zápočtu a úspešné vykonanie skúšky, resp. úspešné vykonanie skúšky vychádzajúc z identifikačného listu predmetu).
Všetky ostatné podmienky súvisiace so štúdiom v študijnom programe upravujú ustanovenia Študijného poriadku Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Študent študujúci v študijných programoch I. stupňa štúdia spracúva záverečnú prácu. Záverečnej práci, ktorú študent spracúva so zameraním na oblasť jeho štúdia vyplývajúcu zo študijného programu, je pridelená v dennom i externom štúdiu týždenná hodinová dotácia. V rámci tejto hodinovej dotácie pracujú študenti so svojím vedúcim záverečnej práce, pričom spoločne konzultujú predovšetkým metodiku spracovania práce, spôsob získavania odborných literárnych prameňov a ich spracovanie. Vedúcimi záverečných prác sú zamestnanci Obchodnej fakulty v kategórii učiteľ tak, aby bola zachovaná podmienka, aby záverečnú prácu v tomto študijnom programe viedol učiteľ s vysokoškolským vzdelaním minimálne o jeden stupeň vyšším. Témy záverečných prác navrhujú príslušní učitelia na každý akademický rok samostatne. Uvedené témy musia zodpovedať obsahovému zameraniu študijného odboru a študijného programu, pre ktorý sa vypisujú a sú schválené na úrovni katedry, ktorá dané témy vypisuje. Náročnosť záverečnej práce zodpovedá profilu absolventa daného študijného programu a rozsahu vedomostí, ktoré štúdiom v tomto študijnom programe získa a aby preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a používať ich.
Absolvovanie študijného programu I. stupňa štúdia vyžaduje, aby študent v priebehu tohto štúdia získal spolu 180 kreditov predpísanou formou. Spôsob absolvovania predmetov a získavania kreditov, ako aj povinnosti študenta nevyhnutné na pokračovanie v ďalšom štúdiu upravuje Študijný poriadok Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Ak študent získa 180 kreditov v štruktúre danej odporúčaným študijným plánom, vypracuje záverečnú prácu, môže sa prihlásiť na štátnu skúšku, vrátane ktorej musí obhájiť záverečnú prácu.
Termíny na vykonanie štátnych skúšok sú súčasťou harmonogramu každého akademického roka a sú študentom známe v dostatočnom časovom horizonte. Skúšobné komisie pre vykonanie štátnych skúšok a obhajobu záverečnej práce v tomto študijnom programe sú tvorené podľa § 63 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Štátna skúška v danom študijnom programe I. stupňa pozostáva z bakalárskej práce a jej obhajoby a súčasne z odpovedí na otázky z troch okruhov otázok preukazujúcich zvládnutie nosných znalostí daného študijného programu.
Štátnu skúšku alebo jej časti musí študent absolvovať tak, aby poslednú časť štátnej skúšky vrátane prípadného opravného termínu vykonal najneskôr v termíne, ktorým neprekročí štandardnú dĺžku štúdia v príslušnom stupni vysokoškolského vzdelávania viac ako o dva roky.
Po úspešnom ukončení I. stupňa štúdia sa môže absolvent študijných programov prvého stupňa štúdia prihlásiť na štúdium II. stupňa štúdia.
Obchodná fakulta má akreditované študijné odbory a študijné programy 1. stupňa štúdia podľa zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov:
I. stupeň – bakalárske štúdium
- študijný odbor 8. ekonómia a manažment
- študijný program biznis a marketing (pôvodne podnikanie v obchode)
- študijný program medzinárodné podnikanie
- študijný program podnikanie v cestovnom ruchu a službách
Biznis a marketing
Absolventi študijného programu biznis a marketing rozumejú podstate, princípom a nástrojom podnikateľských a podnikových činností vo všetkých odvetviach s dôrazom na malé a stredné podniky, rodinné podniky a startupy. Dokážu navrhovať realizovateľné a konkurencieschopné podnikateľské modely a stratégie, identifikovať a analyzovať problémy a príležitosti, rozvíjať a overovať podnikateľské nápady a implementovať ich v podnikateľskej praxi, v podnikovej činnosti a fungovaní rôznych typov malých a stredných podnikov, rodinných podnikov, startupov a obchodných prevádzok. Absolventi nadobudnú poznatky o spôsoboch starostlivosti o zákazníkov aj zamestnancov a spolupráce s manažérmi i špecialistami iných profesií. Absolventi študijného programu majú taktiež znalosti o marketingu, podnikovej ekonomike, podnikových financiách, podnikovej daňovej politike, podnikovom manažmente a špecificky o obchodnom podnikaní a interdisciplinárnej aplikácie podnikateľských procesov aj v prostredí nových trendov v ekonomike ako je Priemysel 4.0. Majú poznatky o navrhovaní a vývoji nových produktov a riadení ich životného cyklu, cenotvorbe, distribučných a logistických činnostiach a komunikácii so zákazníkmi na úrovni konečného spotrebiteľa aj firiem. Sú pripravení na úspešné vykonávanie profesijných úloh zviazaných s aktivitami podniku, funkciami stredného manažmentu a juniorskými pozíciami v oblasti marketingového, manažérskeho a podnikateľského poradenstva.
Absolventi študijného programu nachádzajú uplatnenie v oblasti podnikania ako aj na zamestnaneckých a poradenských pozíciách. Uplatnia sa ako zakladatelia malých a stredných podnikov vo všetkých odvetviach s dôrazom na obchodné podniky. V zamestnaneckom vzťahu sa uplatnia na takých pozíciách ako je špecialista pre marketing, špecialista predaja, produktový špecialista, špecialista pre cenotvorbu, špecialista logistiky, špecialista pre firemnú komunikáciu, špecialista pre spravovanie firemných sociálnych sietí, projektový manažér v oblasti podnikania a obchodu, merchandiser, supervízor zákazníckeho centra, riadiaci pracovník obchodnej prevádzky, špecialista pre riadenie ľudských zdrojov, špecialista pre firemné vzdelávania, špecialista pre internú komunikáciu, asistent audítora pre oblasť manažmentu, marketingu a obchodu, junior poradca pre oblasť manažérskeho, marketingového a podnikateľského poradenstva.
Vzdelávacie ciele študijného programu:
- Osvojiť si znalosti a pochopiť väzby/súvislosti v obchodno-ekonomických vzťahoch na mikro i makro úrovni.
- Preukázať efektívne komunikačné schopnosti so zameraním na obchodné činnosti.
- Predviesť analytické a kritické myslenie.
- Pochopiť dôležitosť uplatňovania princípov spoločenskej zodpovednosti a udržateľnosti v obchode.
Medzinárodné podnikanie
Profil je daný uceleným súborom teoretických a praktických znalostí a schopností týkajúcich sa medzinárodného podnikania, najmä z oblasti medzinárodných finančných trhov, medzinárodného obchodu, medzinárodného marketingu, Európskej únie, európskeho a medzinárodného obchodného práva, medzinárodnej prepravy a logistiky a obchodných operácií na medzinárodných trhoch, ako aj využívania kvantifikačných a komunikačných metód, digitálnych a informačných zručností a cudzích jazykov. Absolvent má predpoklady úspešne vykonávať výkonné a riadiace funkcie v podnikateľskom subjekte operujúcom v medzinárodnom prostredí. Je schopný na profesionálnej úrovni zvládnuť riadenie menšej firmy, vykonávať rôzne kvalifikované činnosti v nej alebo v iných medzinárodne pôsobiacich firmách, vládnych a mimovládnych organizáciách, finančných inštitúciách, nadnárodných korporáciách, orgánoch štátnej správy a mnohých ďalších inštitúciách v oblasti. Tento profil by mal zároveň zabezpečiť dostatočné odborné predpoklady pre pokračovanie v ďalšom štúdiu na 2. stupni na popredných domácich i zahraničných vysokých školách a univerzitách podobného zamerania.
Vzdelávacie ciele študijného programu:
- Rozvíjanie vedomostí a znalostí v príslušnom obore.
- Komunikačné schopnosti a tímová práca.
- Analytické a kritické riešenia systémových a vecných problémov.
- Dodržiavanie podmienok podnikateľskej etiky a zodpovedné podnikanie.
Podnikanie v cestovnom ruchu a službách
Absolventi študijného programu podnikanie v cestovnom ruchu a službách disponujú vedomosťami a odbornými spôsobilosťami uplatniteľnými v oblasti cestovného ruchu a súvisiacich službách. Dokážu analyzovať problémy a identifikovať príležitosti v podnikateľských aktivitách podnikov, samostatne navrhovať inovatívne riešenia pre ich optimálne fungovanie. Absolventi majú pokročilé zručnosti v oblasti použitia digitálnych technológií, ich nadobudnuté mäkké zručnosti podporujú schopnosť manažovať prácu v tímoch a využívať komunikačné zručnosti v cudzích jazykoch v medzinárodnom prostredí. Sú schopní spoločensky zodpovedným spôsobom riadiť podnikové procesy a kreatívne navrhovať produkty cestovného ruchu podľa požiadaviek trhu. Absolvent študijného programu je kvalifikovaný pracovník s uplatnením na trhu práce v podnikoch a organizáciách cestovného ruchu a súvisiacich službách, na pracovných pozíciách základného a stredného manažmentu. Získané profesionálne kompetentnosti sú východiskom aj pre samostatné podnikanie v službách cestovného ruchu. Nadobudnuté všeobecné i odborné vedomosti a zručnosti sú predpokladom pre pokračovanie v štúdiu na II. stupni vysokoškolského vzdelávania v nadväzujúcich programoch na domácich i zahraničných univerzitách.
Vzdelávacie ciele študijného programu:
- Znalosti v príslušnom odbore.
- Komunikačné schopnosti.
- Tímová práca.
- Analytické a kritické myslenie.