TÉZY na štátne skúšky 2017

Študijný program: MANAŽMENT CESTOVNÉHO RUCHU

Študijný program: MARKETINGOVÝ MANAŽMENT

Študijný program: MEDZINÁRODNÝ OBCHOD

Študijný program: OBCHODNÝ MANAŽMENT

 

Pokyny k prihlasovaniu na štátne skúšky

Pokyny na spracovanie záverečnej práce

 

Názov pdf súboru záverečnej práce pre vloženie do AIS: musí mať stanovenú štruktúru

Pravidlo tvorby názvu sa nachádza v smernici Interná smernica č. 8/2011 o záverečných a habilitačných prácach -  Článok 8, ods. 8

 

Študijný odbor 8. ekonómia a manažment - denné štúdium

 

Študijný odbor 8. ekonómia a manažment - externé štúdium

Študijné programy druhého stupňa štúdia sú študijnými programami inžinierskeho štúdia v študijnom odbore 8. ekonómia a manažment.

Tieto študijné programy sú realizované dennou a externou formou štúdia. Štúdium v dennej forme je dvojročné a je rozdelené do dvoch akademických rokov. Štúdium v externej forme je trojročné a je rozdelené do troch akademických rokov. Akademický rok v tomto štúdiu je rozdelený na dva semestre. Štúdium trvá 4 semestre v dennej forme štúdia a 6 semestrov v externej forme štúdia. Štúdium končí štátnou skúškou, ktorej súčasťou je aj diplomová práca a jej obhajoba.

Podmienkou riadneho skončenia štúdia v týchto študijných programoch je dosiahnutie 120 kreditov, pričom pri tvorbe odporúčaného študijného plánu boli dodržané zásady vyhlášky o kreditovom systéme štúdia.

Ďalej sú uvedené odporúčané študijné plány pre študentov denného i externého štúdia II. stupňa s uvedením zaradenia jednotlivých predmetov do príslušného semestra, týždennej hodinovej dotácie na výučbu jednotlivých predmetov rozdelenej na prednášky, semináre, resp. cvičenia a laboratórne cvičenia, alebo konzultácie na externom štúdiu, s uvedením spôsobu povinného ukončenia predmetu (zápočet, resp. skúška, prípadne oboje), počtu kreditov a to v členení na predmety jadra znalostí študijného odboru, na predmety príslušného študijného programu, povinne voliteľné a výberové predmety.

Organizácia štúdia je založená na kreditovom systéme. Kreditový systém štúdia využíva zhromažďovanie a prenos kreditov. Umožňuje prostredníctvom kreditov hodnotiť študentovu záťaž spojenú s absolvovaním jednotiek študijného programu v súlade s pravidlami stanovenými v študijnom programe. Štandardná záťaž študenta za celý akademický rok je vyjadrená počtom 60 kreditov, za jeden semester 30 kreditov. Študent získava kredity po úspešnom absolvovaní jednotky študijného programu. Za danú jednotku študijného programu môže študent v priebehu štúdia získať kredity len raz.

Predmety zaradené do študijného programu sú rozdelené na:

  • povinné predmety – ich absolvovanie je podmienkou úspešného absolvovania študijného programu alebo jeho časti,
  • predmety povinne voliteľné - podmienkou úspešného absolvovania študijného programu alebo jeho časti je absolvovanie stanoveného počtu predmetov z tejto skupiny podľa výberu študenta,
  • výberové predmety – sú to všetky ostatné predmety v študijnom programe alebo v ponuke iných študijných programov a ich výber je podmienený získaním určeného počtu kreditov v danej časti štúdia.

 

Povinný predmet zapísaný v danom akademickom roku a absolvovaný neúspešne si študent môže zapísať počas štúdia ešte raz a to v  nasledujúcom akademickom roku. Po druhom neúspešnom pokuse o absolvovanie povinného predmetu je študent vylúčený zo štúdia pre neprospech podľa čl. 13 ods. 2 písm. c) Študijného poriadku Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Povinne voliteľný predmet zapísaný a absolvovaný neúspešne si študent môže zapísať ešte raz, alebo si namiesto neho môže vybrať iný predmet z ponuky povinne voliteľných predmetov.

Výberový predmet zapísaný a absolvovaný neúspešne si môže študent zapísať ešte raz alebo si môže namiesto neho vybrať iný predmet z ponuky výberových predmetov.

Na otvorenie povinného, povinne voliteľného a výberového predmetu je stanovený minimálny počet 15 študentov. Ak počet študentov prihlásených na niektorý z predmetov nedosiahne minimálny počet, sú prihlásení študenti povinní vybrať si iný predmet.

Študent môže v skúškovom období daného semestra získať kredity len z tých predmetov, ktoré si zapísal v stanovenom termíne.

Ukončenie študijného programu v štandardnej dĺžke predpokladá získať za akademický rok 60 kreditov. Ak si študent zmení tempo štúdia, nemusí získať 60 kreditov za akademický rok, ale dĺžka jeho štúdia zvoleného študijného programu nesmie prekročiť štandardnú dĺžku o viac ako dva roky. Priznanie kreditov za absolvovaný predmet vyžaduje splnenie predpísaných podmienok (napr. získanie zápočtu, resp. získanie zápočtu a úspešné vykonanie skúšky, resp. úspešné vykonanie skúšky vychádzajúc z identifikačného listu predmetu).

Všetky ostatné podmienky súvisiace so štúdiom v študijnom programe upravujú ustanovenia Študijného poriadku Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Študent študujúci v študijných programoch II. stupňa spracúva záverečnú – diplomovú prácu. Záverečnej práci, ktorú študent spracúva so zameraním na oblasť jeho štúdia vyplývajúcu zo študijného programu, je pridelená v dennom i externom štúdiu týždenná hodinová dotácia. V rámci tejto hodinovej dotácie pracujú študenti so svojím vedúcim záverečnej práce, pričom spoločne konzultujú predovšetkým metodiku spracovania práce, spôsob získavania odborných literárnych prameňov a ich spracovanie. Vedúcimi záverečných prác sú zamestnanci Obchodnej fakulty v kategórii učiteľ tak, aby bola zachovaná podmienka, aby záverečnú prácu v tomto študijnom programe viedol učiteľ s vysokoškolským vzdelaním minimálne o jeden stupeň vyšším. Témy diplomových prác navrhujú príslušní učitelia na každý akademický rok samostatne. Uvedené témy musia zodpovedať obsahovému zameraniu študijného odboru a študijného programu, pre ktorý sa vypisujú a sú schválené na úrovni katedry, ktorá dané témy vypisuje. Náročnosť záverečnej práce zodpovedá profilu absolventa tohto študijného programu a rozsahu vedomostí, ktoré štúdiom v tomto študijnom programe získa a aby preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a používať ich, rozvíjať a aplikovať tvorivé vedecké myslenie.

Absolvovanie študijného programu II. stupňa vyžaduje, aby študent v priebehu tohto štúdia získal spolu 120 kreditov predpísanou formou. Spôsob absolvovania predmetov a získavania kreditov, ako aj povinnosti študenta nevyhnutné na pokračovanie v ďalšom štúdiu upravuje Študijný poriadok Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Ak študent získa 120 kreditov v štruktúre danej odporúčaným študijným plánom, vypracuje záverečnú – diplomovú - prácu, môže sa prihlásiť na štátnu skúšku, vrátane ktorej musí obhájiť záverečnú prácu.

Termíny na vykonanie štátnych skúšok sú súčasťou harmonogramu každého akademického roka a sú študentom známe v dostatočnom časovom horizonte. Skúšobné komisie pre vykonanie štátnych skúšok a obhajobu záverečnej práce v tomto študijnom programe sú tvorené podľa § 63 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Štátna skúška v danom študijnom programe je ústna a pozostáva z diplomovej práce a jej obhajoby a z odpovedí  na otázky z troch okruhov otázok preukazujúcich zvládnutie nosných znalostí tohto študijného programu.

Štátnu skúšku alebo jej časti musí študent absolvovať tak, aby poslednú časť štátnej skúšky vrátane prípadného opravného termínu vykonal najneskôr v termíne, ktorým neprekročí štandardnú dĺžku štúdia v príslušnom stupni vysokoškolského vzdelávania viac ako o dva roky.

Obchodná fakulta má akreditované študijné odbory a študijné programy 2. stupňa štúdia podľa zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov:

II. stupeň – inžinierske štúdium - študijné programy v slovenskom jazyku

  • študijný odbor 8. ekonómia a manažment
    • študijný program marketingový a obchodný manažment
    • študijný program manažment medzinárodného obchodu
    • študijný program manažment cestovného ruchu 

 

II. stupeň – inžinierske štúdium - študijné programy v anglickom jazyku

 

  • študijný odbor 8. ekonómia a manažment
    • študijný program Marketing and Trade Management
    • študijný program Tourism Management

 

Marketingový a obchodný manažment

Absolventi študijného programu marketingový a obchodný manažment na druhom stupni štúdia získajú profesijné kompetencie v oblasti tvorby, výkonu a riadenia procesov, nástrojov, operácií a systémov, ktoré dokážu diagnostikovať, analyzovať, plánovať, implementovať a kontrolovať na všetkých úrovniach marketingového a obchodného manažmentu. Absolventi nadobudnú poznatky o spôsoboch manažérskeho rozhodovania v marketingu a obchode z hľadiska strategických aspektov a manažmentu jednotlivých nástrojov marketingového mixu, interných firemných procesov a nástrojov a ich  prispôsobovania sa  zákazníkom a dynamike marketingového prostredia  so zreteľom na dosiahnutie udržateľnej konkurenčnej výhody. Získajú poznatky o tvorbe a spôsoboch poskytovania hodnoty zákazníkom, kreovaní marketingových sietí a vzťahov so zákazníkmi a o  prístupoch k budovaniu zamestnávateľskej značky vo väzbe na vývoj trhu. Nadobudnú znalosti o inovačných prístupoch k manažérskym nástrojom, operáciám a procesom. Zároveň dokážu analyzovať a implementovať big data na báze moderných manažérskych informačných systémov a informačno - komunikačných technológií v obchode a marketingu. Rozumejú tiež najnovším spoločenským trendom a ich významu pre implementáciu marketingových nástrojov a procesov a výkonu manažérskych funkcií v oblasti marketingu a obchodu na platforme trvalo udržateľného rozvoja a spoločenskej zodpovednosti v činnosti firiem.

Absolventi študijného programu nájdu uplatnenie v podnikoch vo všetkých odvetviach priemyslu a obchodu, neziskových organizáciách a v podnikoch marketingových služieb, medzi ktoré patria reklamné a komunikačné agentúry, agentúry marketingového výskumu, agentúry digitálneho marketingu a/alebo poradenské spoločnosti. Uplatnia sa na takých pozíciách ako marketingový manažér, manažér pre rozvoj obchodu a priemyslu, riadiaci projektový manažér pre oblasť obchodu a priemyslu, vedúci analytik pre oblasť obchodu a priemyslu, manažér pre informovanie a komunikáciu, manažér výkonu obchodných opatrení, strategický nákupca,  manažér pre plánovanie a stratégiu, riadiaci pracovník zmien, stratég v oblasti marketingovej komunikácie, digitálneho marketingu a sociálnych médií, riadiaci pracovník v oblasti informačných systémov v marketingu, riadiaci pracovník v oblasti starostlivosti o zákazníkov, riadiaci pracovník pre oblasť vzdelávania a rozvoja zamestnancov, audítor v oblasti manažmentu, marketingu a obchodu, kontrolér v oblasti manažmentu, marketingu a obchodu a poradca na pozíciách senior.

Vzdelávacie ciele študijného programu:

  1. Schopnosť preukázať pokročilé znalosti v príslušnom odbore v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom obchodno-vedných disciplín.
  2. Schopnosť prezentovať na profesionálnej úrovni získané vedomosti.
  3. Schopnosť analyzovať a kriticky hodnotiť získané poznatky, identifikovať problémy a navrhnúť riešenia.
  4. Schopnosť aplikovať interdisciplinárne znalosti.

 

Manažment medzinárodného obchodu

Absolvent študijného programu je profilovaný ako osobnosť s vysokou úrovňou vzdelania, tvorivosti a spoločenskej zodpovednosti v oblasti manažmentu medzinárodného obchodu, techniky a riadenia zahraničného obchodu, medzinárodných obchodných, platobných a finančných operácií i medzinárodných prepravných a logistických operácií ako aj riadenia príslušných rizík, ďalej vývojových tendencií na konkrétnych medzinárodných teritoriálnych alebo komoditných trhoch či zahraničnoobchodnej politiky. Absolvent ŠP disponuje predpokladmi pre zvládanie náročných pracovných úloh potrebných pri úspešnom pôsobení v odborných, manažérskych alebo riadiacich pozíciách v podnikateľských subjektoch obchodujúcich a operujúcich na medzinárodných trhoch, v príslušných orgánoch štátnej správy, v ekonomickej a obchodnej diplomacii, v štruktúrach EÚ i v medzinárodných ekonomických organizáciách. Absolvent na báze hlbokých vedomostí inovatívne a tvorivo rieši problémy hospodárskej praxe, čo sa stáva v súčasnej etape globalizácie ťažiskovým predpokladom úspešnosti jeho pôsobenia v reálnom hospodárskom živote. Aj napriek ucelenému a relatívne širokému vzdelávaciemu záberu je absolvent špecializovaný na oblasť podnikovohospodárskych znalostí, ktoré je schopný kreatívne aplikovať v konkrétnych rozhodovacích situáciách. Na základe vyhodnocovania dosahovania plánovaných cieľov vie prijímať nové strategické rozhodnutia, berúc do úvahy rýchlo sa meniacu situáciu na medzinárodných trhoch a potrebu vedieť sa efektívne adaptovať a komunikovať.

Vzdelávacie ciele študijného programu:

  1. Hlboké znalosti v príslušnom odbore a schopnosť ich aplikácie v praxi.
  2. Líderstvo a excelentné komunikačné schopnosti.
  3. Kritické myslenie a analytické schopnosti.
  4. Etické rozhodovanie a spoločenská zodpovednosť.

 

Manažment cestovného ruchu

Absolventi študijného programu manažment cestovného ruchu sú kvalifikovaní vysokoškolsky vzdelaní manažéri cestovného ruchu schopní riadiť podnikové a národohospodárske procesy v cestovnom ruchu na regionálnej, celoštátnej aj medzinárodnej úrovni. Získané kompetentnosti a vedomosti im umožňujú tvorivým spôsobom riešiť problémy a samostatne sa rozhodovať.

Absolvent študijného programu manažment cestovného ruchu je schopný viesť tím pracovníkov s cieľom uplatňovať najnovšie  teoretické poznatky vo všetkých procesoch riadenia. Základom pre rozhodovacie procesy sú analytické výstupy s cieľom koncepčného rozvoja činností v cestovnom ruchu v podmienkach  digitalizácie. Interdisciplinárny charakter  cestovného ruchu si vyžaduje  od absolventa potrebu pravidelne vyhodnocovať pôsobenie vplyvu externalít makroprostredia  v podmienkach činnosti riadených jednotiek. Absolvent ovláda princípy udržateľného rozvoja cestovného ruchu v podmienkach ekonomickej efektívnosti, reflektuje spoločenskú zodpovednosť a nové environmentálne výzvy. Využíva jazykové znalosti  odbornej komunikácie v obchodných vzťahoch na medzinárodnom trhu, je pripravený reflektovať medzinárodné trendy, aplikovať globálne digitálne platformy a manažérske systémy medzinárodných korporácií a reťazcov, aktívne pôsobiť v interkultúrnom prostredí.

Absolvent je kompetenčne a vedomostne spôsobilý samostatne realizovať riadiace a rozhodovacie procesy:

  • na podnikovej úrovni v konkrétnych službách cestovného ruchu (hotelové podniky, gastro, catering a stravovanie, letecká, lodná a autobusová doprava, cestovné kancelárie) alebo v službách, ktoré s cestovným ruchom súvisia,
  • na mestskej a regionálnej úrovni v orgánoch samosprávy a v destinačných marketingových a manažérskych organizáciách,
  • v orgánoch štátnej správy vybraných ministerstiev SR, inštitúciách v rámci Európskej Únie, medzinárodných a svetových inštitúciách relevantného zamerania,
  • v národných a medzinárodných profesijných a špecializovaných združeniach a asociáciách,
  • v projektových, výskumných a poradenských agentúrach so špecializáciou na cestovný ruch.

Vzdelávacie ciele študijného programu:

  1. Znalosti v oblasti manažmentu destinácie cestovného ruchu a manažmentu podniku cestovného ruchu na vnútornom i medzinárodnom trhu.
  2. Analytické myslenie a syntetizovanie záverov.
  3. Vypracovanie komplexného materiálu (projektu) s riešením konkrétneho problému a využitím IT.
  4. Prehlbovanie znalostí v prepojení na prax.

 

Podkategórie