Ing. Pavol Lipták (Obchodná fakulta) a Dr. Filip Kalaš (Fakulta aplikovaných jazykov) absolvovali v mesiaci júl 2025 zahraničnú pracovnú cestu zameranú na rozvoj výskumnej spolupráce v oblasti jazyka, marketingu a digitálneho správania spotrebiteľov.

 konf_dubaj_pl2.jpg

VÝSKUMNÉ ROKOVANIA V DUBAJI

V prvej fáze cesty, počas návštevy Dubaja (Spojené arabské emiráty), prebehli odborné rokovania na pôde Curtin University Dubai, kde mladí výskumníci nadviazali spoluprácu s lektorkou Ajitou Nayar, ktorá sa dlhodobo venuje analýze paradoxov v správaní spotrebiteľov. Vo svojom výskume sa zameriava na situácie, v ktorých spotrebitelia deklarujú ekologické a udržateľné hodnoty, no v praxi ich každodenné rozhodovanie ide často opačným smerom – napríklad prostredníctvom nadmerného využívania doručovacích služieb, ktorým zároveň podliehajú vďaka premyslenej jazykovej a vizuálnej manipulácii zo strany digitálnych platforiem. 

Práve tento výskumný rámec priamo korešponduje s odbornou profiláciou oboch výskumníkov, ktorí sa v rámci riešeného grantu „Umelá inteligencia: výzvy pre lingvistiku a marketing“ venujú skúmaniu jazyka ako nástroja predaja, jeho digitálnych foriem, personalizácie a behaviorálnych stratégií ovplyvňovania. Výsledkom spoločných konzultácií je zámer dlhodobej interdisciplinárnej spolupráce, ktorá prepája aplikovanú lingvistiku, marketing a technológie umelej inteligencie.

4.jpg

EXCELENCIA Z NAŠICH RADOV ZAREZONOVALA V BANGKOKU

Druhá fáza cesty sa niesla v znamení aktívnej účasti na prestížnej medzinárodnej konferencii LCS2025 – 12th International Conference on Language, Communication, and Society, ktorá sa konala v Bangkoku (Thajsko) a bola organizovaná ázijským inštitútom technológií (Asian Institute of Technology – AIT). Výskumný príspevok „From ‘Cheap’ to ‘Affordable’: Corpus-Assisted Exploration of Near-Synonymy in English, Slovak, and German Marketing Discourse“ vzbudil pozitívny ohlas a podnietil viaceré odborné diskusie s účastníkmi z Ázie aj Európy.

Osobitne cenným prínosom bolo nadviazanie kontaktu s Dr. Ching-Ying Lin z National Pingtung University (Taiwan), ktorá na konferencii vystúpila ako hlavná prednášajúca. Počas osobného rozhovoru boli identifikované viaceré výskumné prieniky v oblasti kultúrnych a jazykových aspektov marketingovej komunikácie, pričom Dr. Lin má navyše predchádzajúce odborné väzby na Slovensko a prejavila záujem o ich opätovné rozvíjanie.

 konf_dubaj_pl.jpg

Táto zahraničná pracovná cesta je dôkazom, že medzifakultná spolupráca medzi Obchodnou fakultou a Fakultou aplikovaných jazykov prináša konkrétne výsledky. 

Zároveň ide o ďalší krok v prehlbovaní vzťahov s Curtin University Dubai, ktorá – rovnako ako Ekonomická univerzita v Bratislave – disponuje prestížnou akreditáciou AACSB. Opätovná návšteva tejto inštitúcie prispela k budovaniu systematickej výskumnej spolupráce a otvorila možnosti pre ďalšie spoločné projekty, publikácie a odbornú výmenu názorov.

Výskumníci aktuálne pracujú na sérii odborných výstupov v rámci ich tematického rámca „Language as a Sales Tool“, ktorý reflektuje aj na poznatky získané počas tejto pracovnej cesty. Prvý výstup z februárovej konferencie ICISAS 2025 bude publikovaný už čoskoro, pričom ďalšie odborné štúdie sú v záverečnej fáze prípravy a budú v dohľadnej dobe posunuté do recenzného konania.

Ekonomická univerzita v Bratislave tak opäť potvrdzuje, že má nielen ambíciu pôsobiť na medzinárodnej scéne, ale aj schopnosť systematicky budovať výskum s vysokou odbornou hodnotou a reálnym spoločenským dopadom – pre vedu, prax aj budúcnosť.

In order to promote positive awareness and promote organized public events, the University of Economics in Bratislava produces visual and audio recordings and publishes them on its website. In case of reservations to the published video and audio recordings, please make these reservations in writing to the following e-mail address: . Complete information on personal data processing here.