Publikácia Ochrana spotrebiteľa je prioritne určená študentom 5. ročníka OF, rovnako je odporúčaná aj praxi pre potreby podnikateľov v oblasti ochrany spotrebiteľa,

ako aj bežnému občanovi, ktorý môže využiť publikáciu na vlastné vzdelávanie a ochranu pred poškodením obchodníkom.

Ochrana spotrebiteľa sa týka každého z nás. Spotrebitelia tvoria na trhu neorganizovanú skupinu, ktorá má slabé postavenie. Na správanie a nákup spotrebiteľa aktívne působí množstvo marketingových nástrojov, rôznych obchodných praktík – aj nečestných. V prostredí EÚ prevláda záujem o sprehľadnenie a zjednotenie ochrany spotrebiteľov. Každá krajina si ochranu zabezpečuje vlastným právnym systémom. Slovenská republika aj niektoré nové krajiny, ktoré sa stali členmi Únie neskôr, dostala od EK upozornenie, že vnútroštátne predpisy nie sú v súlade so smernicou 93/13/EHS o „nekalých“ obchodných podmienkach v spotrebiteľských zmluvách. V súlade so smernicou sa súčasťou zákona o ochrane spotrebiteľov stali aj taxatívne vymenované zakázané praktiky – klamlivé, nečestné.  Z dôvodu zabezpečenia ochrany spotrebiteľov.  

Aktuálny zámer EÚ je posilniť ochranu spotrebiteľa v prostredí Európy, zvýšiť ochranu spotrebiteľov, odstraňovať prekážky a bariéry obchodných vzťahov medzi obchodníkom a spotrebiteľom. Podstatou je dosiahnuť bezpečnosť výrobkov a nákupov v zahraničí, čo v posledných mediacích ani tak nie je pravdou. Spotrebitelia sú poškozovaní v rôznych oblastiach a vôbec sa nevedia brániť. Príčina je prozaická. Nedostatočná informovanosť, nezáujem, nedostatočné vzdelanie. A tu je cieľ publikácie, ktorá chce pomôcť spotrebiteľovi a to zorientovať sa nielen v základných právach spotrebiteľa, ale aj uviesť do pozornosti viacero oblastí, ktoré umožnia reagovať správnym smerom pri riešení rôznych spotrebiteľských problémoch.

Ochrana spotrebiteľa vyžaduje spoluprácu rôznych inštitúcií, ktoré zastrešujú jednotlivé oblasti: centrálny orgán ochrany MH SR, ďalšie orgány štátnej správy a kontroly (dozor na trhu), ako aj neštátne – dobrovoľné orgány ochrany spotrebiteľov. MH SR ako gestor politiky ochrany na Slovensku zasahuje do právnej regulácie ochrany spotrebiteľa, navrhuje opatrenia na zlepšenie postavenia spotrebiteľov. 

Oblasť financií predstavuje samostatnú časť ochrany, ktorá nespadá do kompetencie MH SR. Rovnako je to aj so vzdelávaním spotrebiteľov alebo ochranou zdravia, právami pacientov, dopravou. Z uvedeného dôvodu je potrebné preniesť v rámci spolupráce štátnych inštitúcií cielene zámery ochrany spotrebiteľa do všetkých oblastí. Podnety od MH SR smerujú ku školstvu, ktoré gestoruje oblasť vzdelávania. Vzdělávat spotrebiteľa je potrebné už od útleho detstva. 

Spotrebiteľ musí vedieť odlíšiť pozíciu subjektov na trhu,  roly a úlohy, identifikovať klamlivé obchodné praktiky, poznať svoje práva, riešiť svoje problémy. Rovnako potrebuje inštitúcie, ktoré pomôžu pri riešení spotrebiteľských problémov. 

Za najslabšie oblasti v rámci ochrany považujeme finančnú oblasť, bezpečnosť, zdravie. 

Publikácia Ochrana spotrebiteľov je spracovaná tímom autorov, ktorí predkladajú študentom OF EU v Bratislave študijnú literatúru na povinný predmet spotrebiteľské teórie a reálie. 

Cieľom publikácie je poskytnúť študentom aktuálne a dostatočné informácie tak, aby boli schopní brániť sa na spotrebiteľskom trhu dostatočnými znalosťami  a potrebnými informáciami. 

Publikácia je vhodná aj pre širšiu laickú aj odbornú verejnosť, ktorá sa venuje cielene ochrane spotrebiteľov. Je vhodná aj pre obchodníkov, ktorí sú v priamom kontakte so spotrebiteľom. Pomôže pri riešení problémov spotrebiteľov v reálnej praxi.

Keďže problematika ochrany je rozsiahla, rozdelili sme publikáciu na dve základné časti, teoretickú časť a praktickú aplikáciu. Prvá časť (kapitoly 1-7) sa venuje obsahu spotrebiteľskej politiky, právnemu rámcu ochrany spotrebiteľov, základným právam a skúma oblasť spotrebiteľskej politiky SR aj EÚ. Dopĺňame ju o oblasť vzdelávania, ktorá tvorí základ ochrany spotrebiteľa, aj o oblasť zdravia, ktorá je z pohľadu EÚ súčasťou politiky ochrany spotrebiteľov aj ochrany zdravia. 

V druhej časti (kapitola 8) dopĺňame ochranu spotrebiteľov o vybrané reálne problémy z oblasti bezpečnosti, a to o rozhodujúcu bezpečnosť potravín, liečiv, hračiek, o oblasť financií, ktorá je nevyhnutná pre nedostatočnú finančnú gramotnosť slovenských spotrebiteľov. Nadväzuje na aktuálne problémy v daných oblastiach a pomôže aspoň usmeniť správanie a reakcie spotrebiteľov. 

Publikácia bude doplnená zbierkou príkladov z problematiky ochrany spotrebiteľov, ktorá je práve v tlači. 

Veríme, že publikácia pomôže študentom zorientovať sa v danej problematike pre praktický život v role spotrebiteľa, že získané informácie prenesú do vlastných rodín tak, aby pomohli rozšíriť myšlienky ochrany spotrebiteľov ďalej. 

 

Za autorský kolektív Mária Dzurová