Pri celosvetovom vysokom tempe rozvoja výroby a technického pokroku, ako aj komplikovaných vzťahoch na trhu musí štát chrániť aj občana – spotrebiteľa pred poškodzovaním.

Vzhľadom na množstvo a zložitosť týchto vzťahov vo fungovaní trhového mechanizmu, každý štát musí zabezpečovať ochranu spotrebiteľa vo všetkých oblastiach, zo všetkých aspektov, efektívne a koordinovane celým systémom ochrany spotrebiteľa.

Ochrana spotrebiteľa je organickou súčasťou spotrebiteľskej politiky, ktorá vo svojej vecnej podstate zahrňuje množstvo opatrení v prospech spotrebiteľa. Obsahuje spoločenské, komerčné, ekonomické, legislatívne a iné opatrenia, ktoré sa vykonávajú v prospech spotrebiteľa. Spotrebiteľská politika zahŕňa aj spotrebiteľské vzdelávanie, spotrebiteľské informácie a konkrétnu pomoc spotrebiteľovi.

Niektorí učitelia katedry marketingu sa dlhodobo v pedagogickej praxi aj reálnom živote zaoberajú problematikou ochrany spotrebiteľa a vzdelávaním spotrebiteľa. Katedra učí predmet Spotrebiteľské teórie a reálie (založil a viedol doc. Hraško) venovaný v podstate ochrane spotrebiteľa. Predmet sa učí v poslednom ročníku štúdia a je tak cestou zlepšovania informovanosti a vzdelanosti študentov v tejto oblasti. V rámci predmetu spolupracujeme s mnohými subjektmi a centrálnymi orgánmi, ako sú: MH SR, MF SR, INCOMA Slovakia, advokátska kancelária,  Zväz obchod, Potravinová komora Slovenska, CECED – združenie výrobcov elektrospotrebičov, Západoslovenská distribučná spoločnosť, Svetová zdravotnícka organizácia - WHO, mobilný ombudsman a pod.

 

Recenzenti: 

doc. Ing. Júlia Lipianska, CSc.
doc. Ing. Juraj Kubiš, PhD.

 

Odporúčaná citácia:

Dzurová, M. - Fridrich, B. - Orgonáš, J. 2014. Spotrebiteľská politika I. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2014. 335 s. ISBN 978-80--25-3950-0