Monografia Neustále zlepšovanie organizácií – proces, nástroje a metódy predstavuje jeden z výstupov riešenia projektu IGM č. 2316070/10

s názvom Možnosti uplatňovania nástrojov a metód neustáleho zlepšovania podnikateľských subjektov v kontexte zvyšovania ich konkurencieschopnosti.

Impulzom pre jej vydanie bola snaha o vytvorenie a sprostredkovanie uceleného súboru poznatkov, ktoré súvisia s neustálym zlepšovaním a takýmto spôsobom pomôcť záujemcom, či už z radov manažérov, podnikateľov, zamestnancov alebo širokej verejnosti zorientovať sa a pochopiť podstatu tejto problematiky a vytvoriť pre nich aspoň podnet na zamyslenie sa o možnostiach neustáleho zlepšovania v konkrétnych podmienkach.

Neustále zlepšovanie chápeme ako uskutočňovanie aktivít, ktoré pomáhajú podnikateľským subjektom dosahovať novú, lepšiu, doteraz nedosiahnutú úroveň v akejkoľvek oblasti života organizácie. Prívlastok „neustále“ zdôrazňuje tú skutočnosť, že tieto aktivity nemôžu mať jednorazový charakter, ale musia byť chápané ako proces – nikdy nekončiaci cyklus, v ktorom dosiahnutie plánovaných cieľov predstavuje východisko pre ďalšie napredovanie, zlepšovanie, pohyb smerom dopredu.

Hoci sa neustále zlepšovanie spravidla vníma len ako súčasť manažérstva kvality, v predloženej monografii rezonuje interdisciplinárny prístup k tejto problematike. Dôkazom je obsahová stránka monografie, ktorá je orientovaná nielen na aspekty neustáleho zlepšovania z pohľadu manažérstva kvality, ale aj na  význam a postavenie neustáleho zlepšovania v integrovanom manažérstve, ďalej na prístup z pohľadu inovácií. Vzhľadom k tomu, že dodržiavanie princípov neustáleho zlepšovanie je predpokladom udržateľného rozvoja podnikateľských subjektov, resp. udržateľný rozvoj možno dosiahnuť prostredníctvom neustáleho zlepšovania, v monografii venujeme pozornosť aj tejto problematike.

Ďalším východiskom pri spracovaní monografie bola skutočnosť, že pre podporu a rozvoj princípov neustáleho zlepšovania organizácie je dôležité uplatňovanie nástrojov a metód, ktoré sú výstižným a vhodným prostriedkom na dosiahnutie cieľov stanovených podnikateľskými subjektmi v kontexte zvyšovania ich konkurencieschopnosti. Prínos z ich uplatňovania v praxi je však možné pozorovať len  v tom prípade, ak sa používajú správne. Z praktického hľadiska je dôležité prijať opatrenia, ktoré túto podmienku zabezpečia. Vo vydanej monografii sa zaoberáme základnými princípmi a postupmi využívania základných nástrojov manažérstva kvality, ktoré sa používajú hlavne na riešenie problémov operatívneho charakteru, ďalej tzv. novým nástrojom manažérstva kvality, ktoré nachádzajú svoje uplatnenie predovšetkým v oblasti plánovania. Pre rozšírenie a doplnenie poznania sme zamerali pozornosť aj na také nástroje a metódy, o ktorých aplikácii poznatky absentujú v literatúre dostupnej v našich podmienkach.

Mnohé podnikateľské subjekty svoje činnosti nerealizujú systematicky, kontinuálne, čo je spôsobené mnohými faktormi, napr.  neznalosťou a nízkou úrovňou informovanosti manažmentu organizácie, podceňovaním a neuplatňovaním metód a nástrojov neustáleho zlepšovania, ale aj náročnosťou niektorých metód a nástrojov, čo manažment organizácií odrádza od ich uplatňovania. Preto sa javí ako nevyhnutné poskytnúť všetkým zainteresovaným stranám zdroj informácií, ktoré budú pre nich zrozumiteľné, a tým aj nápomocné na ceste za neustálym zlepšovaním.

Paulína Krnáčová a kolektív