Obsah

 

Dušan Holub
Zabezpečovacie zmenky / Security Notes

Malgorzata A. Jarossová
Tradičná talianska kuchyňa a jej propagácia pomocou mobilných aplikácií / Traditional Italian Cuisine and its Promotion Using Mobile Applications

Elena Kašťáková - Dáša Bebiaková
Evaluation of the Current Foreign Trade Relations between Slovakia and Ukraine Affected by the Global Changes in the World Economy

Vojtech Kollár – Peter Polakovič – Jana Gasperová
Systémy riadeného vzdelávania, dôležitá podpora edukačného procesu / Learning Management Systems as an Important Support of the Educational Process

Tatiana Košútová
Región Spiš a jeho tradičné a regionálne výrobky chránené na vnútornom trhu / Spiš Region and Protected Traditional and Regional Products on the Internal Market

Paulína Krnáčová – Silvia Benkőová
Spotrebiteľské správanie v kontexte online marketingu / Consumer Behaviour in the Context of Online Marketing

Alica Lacková
Problémy súvisiace so sortimentom potravín určených pre celiatikov / Problems Associated with a Food Range for Celiac

Vanda Rogovská
Trendy v potravinárskom priemysle / Trends in Food Industry

Viera Ružeková
Prospects for the EU-US Trade Relations in the Light of the TTIP

 

RECENZIE/BOOK REVIEWS

Miroslava Čukanová
BEBIAKOVÁ, D. – PETRÍKOVÁ, H. – SOPKOVÁ, G. – STEINHAUSER, D. 2015. Vývoj globalizovaného sveta v 21. storočí s akcentom na jeho špecifické oblasti. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM. 94 s.

Dušan Holub
ČUNDERLÍK, M. 2015. Trhová transparentnosť a zneužívanie kapitálového trhu v korelácii poskytovania investičných služieb, výkonu investičných činností a organizovania regulovaného trhu. Bratislava: Vydavateľstvo Wolters Kluver. 254 s.

Obsah

 

Boris Baumgartner
The Position of Sub-Saharan Countries in the World Economy

Dušan Holub
Ponuka na prevzatie v kontexte práva cenných papierov / The Takeover Bid in the Context of Securities Law

Martin Hudec
Development of the Visegrad Group in the Context of Efforts to Accelerate the Convergence Processes by Joining the European Union

Elena Kašťáková – Viera Ružeková – Matúš Žatko
Importance of the CIS Countries to the Development of Foreign Trade Relations of Slovakia

Lucia Khúlová – Lenka Šprochová
Importance of TEN-T Corridors in the Development of Infrastructure Example of Visegrad Group Countries

Vojtech Kollár – Jana Gasperová – Peter Poliak
View of Electronic Participation and its Application in the Present Conditions of Democracy

Janka Kopaničová – Dagmar Klepochová
Consumers in New Millennium: Attitudes towards Adoption of New Technologies in Purchasing Process

Júlia Lipianska – Barbora Paholková
Výsledky výskumu využitia public relations a ich nástrojov v podnikoch pôsobiacich na slovenskom trhu / The Results of Research on the Use of Public Relations and its Instruments in Companies Operating on the Slovak market

Alexander Pechersky
Diversity in Board of Directors: Review of Diversity as a Factor to Enhance Board Performance

Radek Tahal - Zuzana Chytková - Marek Novinský
The Effect of Socioeconomic Classes on the Subjective Perception of Economic Situation

 

RECENZIE/BOOK REVIEWS

Lenka Vačoková
VETERNÍKOVÁ. M. 2015. Vybrané kapitoly zo spotrebiteľského práva. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 178 s.

 

Obsah 

 

Peter Baláž – Lukáš Harvánek
Možnosti spolupráce 16 krajín strednej a východnej Európy s Čínou a pozícia Slovenskej republiky

Alena Dudeková
Systém podpory domácich potravinárskych a poľnohospodárskych produktov

Dušan Holub
Evidencia cenných papierov

Elena Kašťáková - Dáša Bebiaková
Prehlbovanie vzájomnej zahraničnoobchodnej spolupráce Slovenska s Ukrajinou v období globálnych geopolitických zmien

Tatiana Košútová
Demografické východiská rozvoja regiónov a politiky kvality v Slovenskej republike

Zuzana Lukačovičová – Diana Vargová
Využitie sociálnych sietí v marketingu firiem

Róbert Rehák – Soňa Dragúňová
Sociálno-ekonomické determinanty vplyvu na zdravie v Slovenskej republike

Simona Škorvagová
Procesný a inovačný model internacionalizácie: Možnosti aplikácie pre malé a stredné firmy

Marina Yashina
The Economics of Happiness: Future or Reality in Russia?

Stanislav Zábojník – Andrej Hamara
Zahraničnoobchodné sankcie medzi EÚ a RF a ich vplyv na ekonomickú výkonnosť krajín EÚ11

Otília Zorkóciová – Lucia Vanková
Fenomén Corporate IQ – teoretické vymedzenie a možnosti hodnotenia jeho efektívnosti v praxi

Ľubica Zubaľová
Perspektívy a riziká rozvoja poľnohospodárstva v Afrike s akcentom na subsaharskú Afriku

 

RECENZIE

Alica Lacková
KNOŠKOVÁ, Ľ. 2015. Riadenie inovačných procesov. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM. 124 s.

Andrej Miklošík
RICHTEROVÁ, K. – KLEPOCHOVÁ, D. – KOPANIČOVÁ, J. – ŽÁK, Š. 2015. Spotrebiteľské správanie. Bratislava: SPRINT 2 s. r. o., 404 s.

Jozef Mlákay
KNOŠKOVÁ, Ľ. 2014. Manažment dizajnu. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 186 s.

Obsah 

 

Boris Baumgartner
Niektoré špecifiká ekonomickej integrácie vybraných integračných zoskupení rozvojových krajín

Iveta Fodranová
Teoretické východiská pre skúmanie slovenských seniorov ako špecifického trhového segmentu

Dušan Holub
Vydávanie, náležitosti a imobilizácia cenných papierov

Lujza Jurkovičová
Ohodnocovanie komerčného potenciálu nových produktov a technológií

Paulína Krnáčová – Lenka Kirnová
Regionálne produkty z pohľadu spotrebiteľov

Zuzana Kyseľová
Proces uvádzania nového produktu na trh - Zuzana Lukačovičová

Peter Ondrus
Vybrané aspekty úpravy ochrany spotrebiteľa pri kúpe zájazdu s osobitným kontextom na úpadok cestovnej kancelárie

Peter Pajonk – Katarína Plevová
Vnemový marketing – zmysly v podpore predaja

Dušan Steinhauser
Problematika korupcie a jej kultúrne aspekty na pozadí novej inštitucionálnej ekonomickej teórie ako jeden z faktorov vzniku krízových stavov

Václav Stříteský - Adriana Stránská - Peter Drábik
Crisis communication on Facebook

Andrea Vargová – Daniel Krajčík
Porovnanie vybraných indikátorov podnikateľského prostredia v rámci krajín V4 so zameraním na trh práce, vzdelávanie a inovácie

Otília Zorkóciová – Lucia Ďuranová
Business Excellence ako inovatívny nástroj zvyšovania výkonnosti a konkurencieschopnosti organizácií

Štefan Žák
The Identification of Innovative Research Methods and Techniques Utilized in Marketing Research in the Digital Era

 

RECENZIE

Peter Baláž
MACHKOVÁ, H. 2015. Medzinárodný marketing. Strategické trendy a príklady z praxe. 4. vydanie. Praha: Vydavateľstvo GRADA Publishing, a. s., 194 s.

Kristína Drieniková
KAŠŤÁKOVÁ, E. – RUŽEKOVÁ, V. 2014. Operácie v zahraničnom obchode. Teória a prax (2. vydanie). Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 306 s.

Janka Kopaničová
ŽÁK. Š. 2014. Marketingový výskum v digitálnej ére. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 132 s.

Recenzent pomáha redaktorovi a redakčnej rade vedeckého časopisu Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie pri redakčnom rozhodnutí o publikovaní / zamietnutí príspevku. Pripomienky recenzenta pomáhajú autorovi vylepšiť článok. Recenzia je neoddeliteľnou súčasťou formálnej vedeckej komunikácie. Redakcia vedeckého časopisu zastáva názor, že všetci autori, ktorí chcú prispieť do časopisu svojou publikačnou činnosťou, majú povinnosť sa rovnakou mierou podieľať na recenzovaní predložených príspevkov.

 

Ďalšie aspekty / časové hľadisko recenzného pokračovania

Každý navrhnutý recenzent, ktorý sa cíti nekvalifikovaný recenzovať nejaký rukopis článku, alebo vie, že nebude schopný urobiť recenziu v stanovenom termíne, by mal na to upozorniť redakciu a ospravedlniť sa z recenzného procesu.

 

Zachovanie dôvernosti

S každým rukopisom obdržaným na recenzovanie musí recenzent zaobchádzať ako s dôverným materiálom. Rukopis nesmie nikomu ukázať, ani o ňom nesmie diskutovať s nikým iným, okrem výnimky udelenej výkonným redaktorom časopisu.

 

Objektivita

Recenzia musí byť vypracovaná objektívne. Osobná kritika autora je neprípustná. Recenzenti by mali vyjadriť svoje názory odborne jasne, zrozumiteľne a primerane ich podporiť argumentmi.

 

Citovanie zdrojov

Recenzenti by mali označiť údaje a informácie, ktoré autor nesprávne citoval, resp. necitoval. Akékoľvek vyhlásenie, že údaje alebo argumenty boli už predtým publikované, je potrebné náležite zdokumentovať. Recenzent by mal upozorniť výkonného redaktora v prípade zásadnej podobnosti alebo prekrývania medzi posudzovaným rukopisom a akejkoľvek inej publikovanej štúdie, ktorých si je vedomý.

 

Publikovanie a konflikt záujmov

Nepublikované informácie obsiahnuté v predloženom rukopise nesmú byť použité v recenzentovom vlastnom výskume bez výslovného písomného súhlasu autora. Zásadné informácie alebo myšlienky získané počas recenzného pokračovania sa považujú za dôverné a nesmú sa použiť na získanie osobnej výhody recenzenta. Recenzenti by nemali hodnotiť články, pri ktorých by mohlo prísť ku konfliktu záujmov, vyplývajúceho z konkurenčných alebo iných vzťahov s autormi príspevkov.

 

Recenzný posudok

Termín odovzdania príspevkov:

  • pre číslo 01 (31) / 2017. Ročník 8 je 01. 05. 2017
  • pre číslo 02 (32) / 2017. Ročník 8 je 01. 11. 2017

 

Príspevky sa prijímajú v slovenskom alebo anglickom jazyku.

Za originalitu, odbornú i formálnu správnosť príspevku zodpovedá autor. V časopise nie je možné publikovať článok, ktorý bol už zverejnený v inom periodiku. Redakčná rada si vyhradzuje právo príspevok odmietnuť. Pre písanie príspevkov používajte výlučne šablónu príspevku, v ktorej je uvedené podrobnejšie formátovanie a členenie príspevku na jednotlivé časti:

Šablóna príspevku

Pokiaľ nebudú dodržané pokyny pre spracovanie článku, bude príspevok vrátený späť autorom.

 

Recenzovanie príspevkov

Recenzovanie príspevkov zabezpečuje redakčná rada. Recenzné konanie voči autorovi príspevku je anonymné. Recenzenti musia pochádzať z inej vysokej školy, univerzity alebo organizácie než je pracovisko autora príspevku.

Príspevky nie sú honorované.

 

Základné formátovanie

Nastavenie strany: veľkosť papiera je B5 (ISO) (rozmery šírka 17,59 cm, výška 24,99 cm). Okraje stránky musia byť nastavené na 2 cm zo všetkých strán. Musí sa zvoliť voľba zrkadlových okrajov. Vzdialenosť záhlavia a päty od okraja stránky má byť 1,25 cm.

Text: Typ písma textu príspevku musí byť Tahoma s veľkosťou 10 bodov, jednoduché riadkovanie. Prvý riadok každého odseku má byť odsadený o hodnotu 0,8 cm. Za každým odsekom je potrebné nastaviť medzeru 6 bodov. Pred každým nadpisom je potrebné vynechať dva prázdne riadky a za každým nadpisom jeden voľný riadok.

Obrázky musia byť začlenené do textu článku s číslovaním. Pred a za obrázkom sa vynecháva jeden voľný riadok. Označenie obrázka musí začínať skratkou a číslom (Obr. 1), za ktorými sú dve medzery a nasleduje popis obrázka. Skratky Obr. a číslo obrázka sú napísané tučnými písmenami.

Grafy musia byť začlenené do textu článku s číslovaním. Pred a za grafom sa vynecháva jeden voľný riadok. Označenie grafu musí začínať slovom a číslom (Graf 1), za ktorými sú dve medzery a nasleduje popis grafu. Slová Graf a číslo grafu sú napísané tučnými písmenami. Grafy je potrebné uviesť v Exceli, a to aj ako prílohu v elektronickej verzii k rukopisom.

Tabuľky musia byť začlenené do textu článku s číslovaním. Pred a za tabuľkou sa vynecháva jeden voľný riadok. Označenie tabuľky musí začínať skratkou a číslom (Tab. 1), za ktorými sú dve medzery a nasleduje popis tabuľky. Skratka Tab. a číslo tabuľky sú napísané tučnými písmenami. Pod každým obrázkom, tabuľkou i grafom musí byť uvedený zdroj, z ktorého autor údaje čerpal.

Rovnice musia byť napísané v editore rovníc Microsoft Equation, ktorý je súčasťou textového editora MS Word. Matematické symboly je nutné písať aj vo vnútri textu pomocou editora rovníc.

Anglický názov a Abstrakt: V každom príspevku musí byť uvedený anglický názov a abstrakt rozsahu 8 riadkov v anglickom ako i slovenskom jazyku. Pod abstraktom je potrebné uviesť kľúčové slová (key words) v angličtine a kódy klasifikácie JEL (viď http://www.aeaweb.org/journal/jel_class_system.html).

Literatúra sa uvádza v zozname v abecednom poradí podľa vzoru uvedeného v šablóne. Spôsob uvádzania bibliografických odkazov zodpovedá metodike APA. Odvolania na literatúru sa označujú v texte metódou mena a dátumu tak, že na príslušnom mieste v texte sa do zátvoriek napíše meno autora, dátum publikovania dokumentu; napr. (Sidor, 2015).

Odporúčame použiť prílohu číslo TU.

 

Redakcia vedeckého časopisu Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie preberá zodpovednosť za dohľad nad všetkými fázami publikačného procesu. Je dôležité uplatniť nasledovné štandardy etického správania pri publikovaní vedeckých článkov vo všetkých prvkoch publikačného procesu a pre všetky zúčastnené subjekty (autori, redaktori, recenzenti, vydavateľ).

 

Norma pre rukopisy, prístup k údajom a ich uchovávanie

Autori článkov majú povinnosť používať objektívnu argumentáciu a objektívne výsledky vedeckého výskumu. Údajová základňa vedeckého výskumu má byť prezentovaná presne. Vedecké štúdie musia byť dostatočne podrobné a použité odkazy musia čitateľom umožniť ich prácu objektívne reprodukovať. Autori príspevkov môžu byť požiadaní, aby poskytli zdrojové údaje použité v štúdiách a článkoch pre potreby redakčnej kontroly, a ak je to možné, autor by mal uchovávať použité údaje primerane dlhý čas po zverejnení článku, ktorý z nich vychádza. Zavádzajúce, alebo vedome nesprávne vyhlásenia sa považujú za neetické správanie a sú neprijateľné.

 

Originalita a plagiátorstvo

Plagiátorstvo vo všetkých svojich formách predstavuje neetické správanie a je neakceptovateľné. Plagiátorstvo má mnoho foriem vrátane prezentácie cudzieho rukopisu ako vlastného, opísanie a parafrázovanie väčších častí prác iných autorov bez citácie, až po privlastňovanie si výsledkov výskumu iných autorov.

 

Viacnásobné, nadbytočné a súčasné publikovanie

Považuje sa za neprípustné, aby autor publikoval rukopisy popisujúce v podstate rovnaký výskum vo viac ako jednom časopise alebo v primárnej publikácii. Odoslanie rovnakého rukopisu do viacerých redakcií časopisu sa považuje za neetické publikačné správanie a je neprijateľné.

 

Citovanie zdrojov

V článku musí byť vždy uvedená správna a úplná citácia prác iných autorov. Informácie získané dôverným spôsobom nesmú byť použité bez výslovného písomného súhlasu autora týchto dokumentov, resp. nositeľa vlastníckych práv k nim.

 

Autorské práva k článku

Autorstvo článku musí byť obmedzené na tých, ktorí významnou mierou prispeli k finálnej forme, úprave, k analýze, napísaniu, alebo výkladu predloženej štúdie, článku, príspevku. Všetci, ktorí v podstatnej miere prispeli k tvorbe článku, majú byť uvedení ako jeho spoluautori. Ak existujú ďalšie osoby, ktoré participovali v istých podstatných aspektoch na predmetnom výskume, by mali byť v článku uvedené. Korešpondujúci (zodpovedný) autor je povinný zabezpečiť, aby všetci spoluautori boli uvedení v príspevku, videli a schválili konečnú verziu článku a súhlasili s jeho predložením do redakcie.

 

Šéfredaktorka

Strážovská Helena − Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

Výkonný redaktor

Čukanová Miroslava − Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

Gáll Jozef − Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

Vedecká a redakčná rada

Balaton Károly − Corvinus University, Budapest

Bažó Ladislav − Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

Čukanová Miroslava − Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

Gáll Jozef – Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

Kohlmayer Václav − Prešovská univerzita v Prešove

Kubičková Viera − Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

Strážovská Helena − Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

Strážovská Ľubomíra – Univerzita Komenského, Fakulta manažmentu, Bratislava

Suhányi Ladislav − Tomori Pál Főiskola, Budapešť

Válková Dagmar − Vysoká škola podnikání v Ostrave

Žák Štefan − Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave

 

Adresa redakcie

Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie
Katedra služieb a cestovného ruchu
Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave
Dolnozemská cesta 1
852 35 Bratislava

tel.: +421 2 6729 1512
e-mail:

 

Vydavateľ

Katedra služieb a cestovného ruchu, Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave, Dolnozemská cesta 1, 852 35 Bratislava, IČO 00 399 957

Autorské práva vykonáva vydavateľ podľa platného autorského zákona. Použitie časti alebo celých publikovaných textov, rozmnožovanie a šírenie akýmkoľvek spôsobom (mechanickým či elektronickým) bez výslovného súhlasu vydavateľa je zakázané.

Redakčná rada časopisu sa riadi Etickým kódexom pre redaktorov.

ECRP obalka

Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie je online recenzovaný open access vedecký časopis vydávaný Obchodnou fakultou Ekonomickej univerzity v Bratislave od roku 2009.

 

Časopis publikuje vedecké články, vedecké štúdie založené na teoretickej a empirickej analýze. Zámerom časopisu je uverejňovať nové a inšpiratívne myšlienky, ktoré posúvajú hranice existujúceho vedeckého poznania. Medzi hlavné oblasti záujmu časopisu patrí dynamika rozvoja cestovného ruchu, efektívnosť služieb, podnikateľské aktivity, ekonómia, obchod a marketing, Základom obsahu textov sú poznatky vedeckovýskumnej činnosti autorov napojených na výskumy KEGA, VEGA, APVV ako i na medzinárodnú spoluprácu.

 

Pri výbere obsahu textov predmetného časopisu sú rešpektované výsledky:

  • vedeckovýskumnej činnosti,
  • rozvoj obsahu pedagogického procesu,
  • spoločenské aspekty ekonomického diania.

 

Časopis vychádza dvakrát ročne a všetky príspevky sú anonymne posudzované recenzentmi. Redakcia časopisu dôsledne dbá na dodržiavanie pravidiel publikačnej etiky uvedenej v pokynoch pre autora. Autorské práva vykonáva vydavateľ podľa platného autorského zákona. Použitie časti alebo celých publikovaných textov, rozmnožovanie a šírenie akýmkoľvek spôsobom (mechanickým či elektronickým) bez výslovného súhlasu vydavateľa je zakázané.

Redakcia prijíma príspevky v slovenskom a anglickom jazyku.

ISSN (online) 2453-9988

 

Redakcia časopisu 

Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie
Katedra služieb a cestovného ruchu
Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave
Dolnozemská cesta 1
852 35 Bratislava

IČO 00 399 957

tel.: +421 2 6729 1512
e-mail: