Ing. Pavol Lipták (Obchodná fakulta) a Dr. Filip Kalaš (Fakulta aplikovaných jazykov) absolvovali v mesiaci júl 2025 zahraničnú pracovnú cestu zameranú na rozvoj výskumnej spolupráce v oblasti jazyka, marketingu a digitálneho správania spotrebiteľov.
VÝSKUMNÉ ROKOVANIA V DUBAJI
V prvej fáze cesty, počas návštevy Dubaja (Spojené arabské emiráty), prebehli odborné rokovania na pôde Curtin University Dubai, kde mladí výskumníci nadviazali spoluprácu s lektorkou Ajitou Nayar, ktorá sa dlhodobo venuje analýze paradoxov v správaní spotrebiteľov. Vo svojom výskume sa zameriava na situácie, v ktorých spotrebitelia deklarujú ekologické a udržateľné hodnoty, no v praxi ich každodenné rozhodovanie ide často opačným smerom – napríklad prostredníctvom nadmerného využívania doručovacích služieb, ktorým zároveň podliehajú vďaka premyslenej jazykovej a vizuálnej manipulácii zo strany digitálnych platforiem.
Práve tento výskumný rámec priamo korešponduje s odbornou profiláciou oboch výskumníkov, ktorí sa v rámci riešeného grantu „Umelá inteligencia: výzvy pre lingvistiku a marketing“ venujú skúmaniu jazyka ako nástroja predaja, jeho digitálnych foriem, personalizácie a behaviorálnych stratégií ovplyvňovania. Výsledkom spoločných konzultácií je zámer dlhodobej interdisciplinárnej spolupráce, ktorá prepája aplikovanú lingvistiku, marketing a technológie umelej inteligencie.
EXCELENCIA Z NAŠICH RADOV ZAREZONOVALA V BANGKOKU
Druhá fáza cesty sa niesla v znamení aktívnej účasti na prestížnej medzinárodnej konferencii LCS2025 – 12th International Conference on Language, Communication, and Society, ktorá sa konala v Bangkoku (Thajsko) a bola organizovaná ázijským inštitútom technológií (Asian Institute of Technology – AIT). Výskumný príspevok „From ‘Cheap’ to ‘Affordable’: Corpus-Assisted Exploration of Near-Synonymy in English, Slovak, and German Marketing Discourse“ vzbudil pozitívny ohlas a podnietil viaceré odborné diskusie s účastníkmi z Ázie aj Európy.
Osobitne cenným prínosom bolo nadviazanie kontaktu s Dr. Ching-Ying Lin z National Pingtung University (Taiwan), ktorá na konferencii vystúpila ako hlavná prednášajúca. Počas osobného rozhovoru boli identifikované viaceré výskumné prieniky v oblasti kultúrnych a jazykových aspektov marketingovej komunikácie, pričom Dr. Lin má navyše predchádzajúce odborné väzby na Slovensko a prejavila záujem o ich opätovné rozvíjanie.
Táto zahraničná pracovná cesta je dôkazom, že medzifakultná spolupráca medzi Obchodnou fakultou a Fakultou aplikovaných jazykov prináša konkrétne výsledky.
Zároveň ide o ďalší krok v prehlbovaní vzťahov s Curtin University Dubai, ktorá – rovnako ako Ekonomická univerzita v Bratislave – disponuje prestížnou akreditáciou AACSB. Opätovná návšteva tejto inštitúcie prispela k budovaniu systematickej výskumnej spolupráce a otvorila možnosti pre ďalšie spoločné projekty, publikácie a odbornú výmenu názorov.
Výskumníci aktuálne pracujú na sérii odborných výstupov v rámci ich tematického rámca „Language as a Sales Tool“, ktorý reflektuje aj na poznatky získané počas tejto pracovnej cesty. Prvý výstup z februárovej konferencie ICISAS 2025 bude publikovaný už čoskoro, pričom ďalšie odborné štúdie sú v záverečnej fáze prípravy a budú v dohľadnej dobe posunuté do recenzného konania.
Ekonomická univerzita v Bratislave tak opäť potvrdzuje, že má nielen ambíciu pôsobiť na medzinárodnej scéne, ale aj schopnosť systematicky budovať výskum s vysokou odbornou hodnotou a reálnym spoločenským dopadom – pre vedu, prax aj budúcnosť.