Vysokoškolská učebnica Riadenie rizík v medzinárodnom obchode: Manažment hodnoty a rizika v globálnom podnikateľskom prostredí
je určená najmä študentom Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, orientujúcim sa vo svojom štúdiu na problematiku medzinárodného obchodu i medzinárodného podnikania. Rovnako však môže slúžiť i podnikateľskej praxi ako sumácia najvýznamnejších rizík, postihujúcich podnikanie v medzinárodnom kontexte.Narastajúca globalizácia významne vplýva na svetové trhy v dôsledku prepojenia kontinentov, národov, a jednotlivých domácich trhov. Pôsobí na konkurencieschopnosť nielen firiem, ale i národných ekonomík. Uvedená skutočnosť nachádza svoj odraz v obchodných vzťahoch, ktoré prekračujú národné hranice. Na to, aby bolo možné uplatniť sa a obstáť v zostrenej medzinárodnej konkurencii, koncentrujú sa zamestnanci podnikateľských subjektov, ale i ostatné subjekty zapojené do medzinárodnej deľby práce, čoraz viac na analýzu rizík svojej činnosti.
V súvislosti so súčasnou krízou sa poukazuje na problém ako honba za krátkodobým ziskom, či „naháňaním sa“ za ziskom pre akcionárov. Pri „naháňaní zisku“, sa deformoval pohľad na rentabilitu a efektívnosť, porušovali sa zásady na udržiavanie likvidity a zároveň vznikali ďalšie riziká (vnútorné i vonkajšie). Okrem spomínaných rizík v súvislosti s podnikateľským okolím pôsobí v období krízy aj ľudský a psychologický faktor – firmy a ľudia sa pre pre pocit zvýšenej istoty,, či bezpečia zabezpečujú viac ako je to potrebné. Uvedené skutočnosti výraznejšie zvyšujú transakčné náklady v medzinárodnom obchode. Práca komerčného pracovníka s rizikami pozostáva napr. z možnosti presunutia rizika v čase, alebo v priestore, z prenesenia rizika niekoho iného za úplatu, z vymenenia rizika za iné riziko, z poistenia nebezpečia, či vytvorenia rezerv, z rozdelenia, eliminácie, alebo minimalizácie nebezpečia, z možnosti ovplyvnenia rizika výberom vhodného partnera, teritória, či konkrétnej obchodnej metódy, alebo konkrétnej zahraničnoobchodnej operácie.V súvislosti s globalizáciou narastá konkurenčný tlak a zároveň tlak na znižovanie nákladov vo firmách. Podnikateľské subjekty hľadajú nové možnosti a spôsoby efektívneho pôsobenia na trhu Finančná a hospodárska kríza významne podčiarkla potrebu venovať zvýšenú pozornosť analýze rizika vnútorného, ale i vonkajšieho podnikateľského prostredia.