Pri celosvetovom vysokom tempe rozvoja výroby a technického pokroku, ako aj komplikovaných vzťahoch na trhu musí štát chrániť aj občana – spotrebiteľa pred poškodzovaním. Vzhľadom na množstvo a zložitosť týchto vzťahov vo fungovaní trhového mechanizmu, každý štát musí zabezpečovať ochranu spotrebiteľa vo všetkých oblastiach, zo všetkých aspektov, efektívne a koordinovane celým systémom ochrany spotrebiteľa.
Ochrana spotrebiteľa je organickou súčasťou spotrebiteľskej politiky, ktorá vo svojej vecnej podstate zahrňuje množstvo opatrení v prospech spotrebiteľa. Obsahuje spoločenské, komerčné, ekonomické, legislatívne a iné opatrenia, ktoré sa vykonávajú v prospech spotrebiteľa. Spotrebiteľská politika zahŕňa aj spotrebiteľské vzdelávanie, spotrebiteľské informácie a konkrétnu pomoc spotrebiteľovi.
Niektorí učitelia katedry marketingu sa dlhodobo v pedagogickej praxi aj reálnom živote zaoberajú problematikou ochrany spotrebiteľa a vzdelávaním spotrebiteľa. Katedra učí predmet Spotrebiteľské teórie a reálie (Založil a viedol doc. Hraško) venovaný v podstate ochrane spotrebiteľa. Predmet sa učí v poslednom ročníku štúdia a je tak cestou zlepšovania informovanosti a vzdelanosti študentov v tejto oblasti. V rámci predmetu spolupracujeme s mnohými subjektmi a centrálnymi orgánmi, ako sú: MH SR, MF SR, INCOMA Slovakia, advokátska kancelária, Zväz obchod, Potravinová komora Slovenska, CECED – združenie výrobcov elektrospotrebičov, Západoslovenská distribučná spoločnosť, Svetová zdravotnícka organizácia - WHO, mobilný ombudsman a pod.
V nadväznosti na tento predmet riešia niektorí pracovníci výskumný projekt s názvom: Spoločná spotrebiteľská politika EÚ a jej uplatnenie v SR s dopadom na vzdelávanie spotrebiteľov s dobou riešenia 2014-2016. Projekt je zameraný na zlepšenie ochrany spotrebiteľov, na zvýšenie informovanosti, na rast vedomostí, na zlepšenie zručností spotrebiteľov tak, aby sa z nich stali aktívni, sebavedomí a sebaistí spotrebitelia. Cieľ projektu je zameraný na rozvoj spotrebiteľskej gramotnosti. Podkladom projektu sú ciele spotrebiteľskej politiky ochrany spotrebiteľa: zabezpečiť a udržiavať primeranú ochranu medzinárodne uznaných práv spotrebiteľov, najmä bezpečnosť života a zdravia, zlepšiť informovanosť o právach pri nákupe tovaru a služieb, o spôsoboch uplatňovať na trhu svoje ekonomické záujmy, podporiť možnosť väčšieho výberu pri prijateľných cenách, chrániť spotrebiteľa pred nečestnými praktikami výrobcov a obchodníkov, rozvíjať občianske spotrebiteľské iniciatívy, rozvíjať medzinárodnú spoluprácu v ochrane spotrebiteľa, formulovať zásady spotrebiteľskej politiky.
Problematike ochrany spotrebiteľa a spotrebiteľskej politiky sú venované početné bakalárske, diplomové aj doktorandské práce. Mnohé diplomové práce sú zadávané práve predstaviteľmi spolupracujúcich subjektov.
Pri spracovaní zborníka sme oslovili tých, ktorí spolupracujú s katedrou, aby prispeli aj svojimi príspevkami do zborníka. Zapojili sme aj ďalší projekt Stav a perspektívy rozvoja trhu biopotravín, tradičných a regionálnych potravín na Slovensku. Predkladáme recenzovaný zborník vedeckých statí I. externých spolupracovníkov aj riešiteľov, pričom na pôde fakulty a katedry uvítame aj ďalších záujemcov o spoluprácu s pedagogickým prostredím.
Riešitelia projektu:
Doc. Ing. Mária Dzurová, PhD. - vedúci projektu
Ing. Ľubica Knošková, PhD., Ing. Marína Korčoková, PhD. Prof. Ing. Viera Čihovská, PhD., Doc. Ing. Júlia Lipianska, PhD. mim. prof. , Doc. Ing. Jozef Čimo, CSc. mim. prof., Ing. Jozef Orgonáš, PhD., Ing. Dana Vokounová, PhD., Ing. Peter Červenka, Ing. Ivan Hlavatý, Ing. Barbora Paholková
Bratislava 5. 11. 2014
Mária Dzurová
Na stiahnutie:
Vzdelaný spotrebiteľ a spotrebiteľská politika SR : zborník vedeckých statí
Odporúčaná citácia:
PRIEZVISKO, M. 2014. Názov príspevku. In Vzdelaný spotrebiteľ a spotrebiteľská politika SR : zborník vedeckých statí. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2014. ISBN 978-80-225-3964-7, s. xxx-xxx.