Tretí rok riešenia projektu projektu VEGA 1/0178/14 Spoločná spotrebiteľská politika EU a jej uplatnenie v SR s dopadom na vzdelávanie spotrebiteľov s dobou riešenia 2014-2016.
Projekt je zameraný na zlepšenie ochrany spotrebiteľov, na zvýšenie informovanosti, na rast vedomostí, na zlepšenie zručností spotrebiteľov tak, aby sa z nich stali aktívni, sebavedomí a sebaistí spotrebitelia. Cieľ projektu je zameraný na rozvoj spotrebiteľskej gramotnosti.
Riešiteľský kolektív projektu VEGA spracoval dva zborníky a teraz predkladá tretí zborník recenzovaných príspevkov. Prvý v roku 2014 mal názov: Vzdelaný spotrebiteľ a spotrebiteľská politika. V roku 2015 riešitelia zostavili zborník Gramotnosť spotrebiteľov a spotrebiteľská politika. Tretí rok riešenia je spracovaný zborník Gramotný spotrebiteľ.
Názov zborníka je zameraný na sledovaný cieľ projektu. A to dosiahnuť informovaného, vzdelaného spotrebiteľa s konečným cieľom - gramotný spotrebiteľ. Keďže spotrebiteľ je síce najpočetnejším subjektom trhu, nie je však organizovaný. To znamená, že nie je silný vo svojej vlastnej obrane pred nečestnými obchodnými praktikami, s ktorými sa v niektorých oblastiach stretáva. Z toho vyplýva, že je potrebné venovať zvýšenú pozornosť cielenému vzdelávaniu a informovaniu spotrebiteľov v každej oblasti. Spotrebiteľa je potrebné naučiť nielen poznať svoje vlastné práva, ale ich aj využívať. Zvyšovať informovanosť pre vlastnú bezpečnosť. Sledovať rôzne kampane, ktoré sa týkajú napríklad potravín alebo zdravého životného štýlu, je potrebné rozlíšiť hodnovernosť informácií, ktoré spotrebiteľ získava z rôznych médií. A bez ktorých sa napríklad nevie správne rozhodnúť.
Zložitou je oblasť finančných služieb, keď úroveň finančnej gramotnosti je veľmi nízka. Svedčia o tom aj výsledky medzinárodného testovania v prostredí EÚ. Ďalším závažným problémom je množstvo potravinových škandálov, nedostatočná kvalita potravín najmä v prostredí strednej a východnej Európy. Zmeny legislatívy v tejto oblasti v celej EÚ napomáhajú zjednotiť náležitosti označovania potravín a uvádzať informácie, ktoré spotrebiteľ potrebuje pre rozhodovanie o nákupe. Aktuálne ale nie je dostatočne informovaný o ich obsahu. Iným vážnym problémom je bezpečnosť výrobkov a to priemyselných výrobkov, kozmetických výrobkov, hračiek, a pod. Z prieskumov, ktoré sme uskutočnili medzi študentmi univerzít vieme, že mladí ľudia nepoznajú ani rýchle informačné systémy s nebezpečnými výrobkami. Ďalším problémom, s ktorým zápasíme, je zdravotná gramotnosť. Prieskumy EÚ ukazujú nedostatočnú gramotnosť obyvateľov EÚ v oblasti zdravia a zodpovednosti každého jednotlivca za zdravie. Problematikou sa zaoberá Europarlament. Politika zdravia smeruje k prevencii, pretože vysoký výskyt civilizačných ochorení ako fenoménu konzumného životného štýlu, stojí priveľa finančných prostriedkov. Opäť je za tým nedostatok informácií, nedostatok vzdelania v danej oblasti.
Z uvedeného vyplýva, že je potrebné v prostredí EÚ uviesť niekoľko zásadných kampaní, ktoré pomôžu zvýšiť gramotnosť spotrebiteľov v jednotlivých oblastiach. A rovnako je potrebné postupovať aj na Slovensku. Zvýšiť gramotnosť v každej oblasti je potrebné od základných škôl a to systematicky. Nedostatočná gramotnosť sa týka aj dospelých, v mnohých prípadoch seniorov, ktorí sú ohrozenou skupinou spotrebiteľov, na ktorú sa zameriavajú rôzni podvodníci.
V médiách treba poskytovať kvalitné informácie, vzdelávať celoživotne s dôrazom na zvýšenie gramotnosti všeobecne.
Preto si náš projekt kladie za cieľ dosiahnuť lepšiu gramotnosť spotrebiteľov vytvorením servera so základnými informácia pre spotrebiteľov v prostredí Ekonomickej univerzity. Server bude prístupný nielen študentom, ale aj zamestnancom a učiteľom.
Ďakujeme externým spolupracovníkom, ktorí spolupracujú s Katedrou marketingu na predmete Spotrebiteľská politika a podieľajú sa na prednáškach s aktuálnymi problémami reálnej ochrany spotrebiteľa v SR aj EÚ, zadávajú témy diplomových aj dizertačných prác na riešenie reálnych problémov danej oblasti. Keďže spektrum problematiky je široké, aj zastúpenie praxe kopíruje takéto spektrum. Aktívna účasť praxe na tomto predmete vytvára predpoklad rozšírenia a rozvíjania nášho predmetu, ktorý je určený pre študentov posledného ročníka na Obchodnej fakulte.
Ďakujem aj riešiteľom projektu, ktorí sa podieľali na písaní do zborníkov a tvorbe servera.
Bratislava júl 2016
Mária Dzurová
Na stiahnutie:
Gramotný spotrebiteľ : zborník vedeckých statí
Odporúčaná citácia:
PRIEZVISKO, M. 2016. Názov príspevku. In Gramotný spotrebiteľ : zborník vedeckých statí. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2016. Dostupné na: <http://193.87.25.21/zbornik/gramotny.pdf> ISBN 978-80-225-4297-5, s. xxx-xxx.