Vysokoškolská učebnica sústreďuje pozornosť na vybrané problémy finančnej a ekonomickej analýzy obchodného podniku ako na veľmi užitočné a v praxi využívané poznatky pri obchodných a marketingových rozhodnutiach na podnikovej úrovni.
Východiskom je finančný manažment a finančné plánovanie na úrovni podniku, ale najmä prepojenie týchto základných podnikových funkcií s cieľmi a úlohami obchodných činností a pôsobením podniku na cieľových trhoch.
Na prierez poznatkov o finančnom manažmente a finančnom plánovaní nadväzuje vnútropodniková ekonomická štruktúra podniku, ale najmä aktuálna problematika kontrolingu – kontrolingovej koncepcie na úrovni podniku tak, ako sa v súčasnosti aplikuje v podnikoch. Podrobnejšie sa autor venuje nákladovému kontrolingu so zameraním na modernejší pohľad na náklady, kalkulácie a rozpočty.
Osobitne pre obchodné podniky je nutné vedieť aplikovať a využívať základné prístupy hodnotenia a sledovania bilančnej rovnováhy, resp. nerovnováhy, a to vo vzťahu k čistému pracovnému kapitálu. Riadenie podnikových aktív je hodnotené cez ukazovatele obnovy, štruktúry, využitia a aktivity majetku. Podstatná časť učebného textu sa priamo sústreďuje na finančnú analýzu na úrovni obchodného podniku, od vysvetlenia cieľa a významu finančnej analýzy pre riadenie, cez analýzy trendov a vývoja štruktúry majetku a zdrojov z hlavných podnikových finančných dokumentov, cez spracovanie a interpretáciu tradičných pomerových ukazovateľov až k predikcii finančnej situácie obchodného podniku. Na tieto časti nadväzuje kapitola venovaná súčasným metódam hodnotenia výkonnosti podniku, ktorých poznanie tvorí nevyhnutnú súčasť znalostí absolventa ekonomického štúdia. Ďalej nasledujú kapitoly venované analýzam výsledku hospodárenia a peňažných tokov a analýzam vybraných kvantitatívnych výsledkov obchodného podniku.
Osobitnú časť učebného textu tvoria nové poznatky o merných ukazovateľoch výkonnosti marketingu a obchodných činností a o hodnotení projektov, ktoré sú prezentované v záverečných kapitolách. Učebnica z dôvodu primeranosti rozsahu neobsahuje veľa výpočtov. Postupy sú formalizované do vzorcov, dôraz je kladený na ekonomickú interpretáciu a vysvetlenie súvislostí marketingových, obchodných činností a ich finančných efektov.
Publikácia Finančná a ekonomická analýza obchodného podniku je dostupná na e-shope vydavateľstva Wolters Kluwer: https://www.wolterskluwer.sk/sk/financna-a-ekonomicka-analyza-obchodneho-podniku.p3742.html
Odporúčaná citácia:
Oreský, M. 2018. Finančná a ekonomická analýza obchodného podniku. Bratislava : Wolters Kluwer, 2018. 200 s. ISBN 978-80-8168-764-8.