Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave v uplynulých týždňoch privítala odborníkov z KPMG, ktorí študentom študijného programu manažment medzinárodného podnikania priniesli cenné poznatky z praxe. Študenti 5. ročníka mali príležitosť nahliadnuť do hĺbky fúzií a akvizícií (M&A) počas troch odborných prednášok, ktoré viedli skúsení manažéri a špecialisti spoločnosti KPMG. Plánovaná trilógia prednášok sa uskutočnila v rámci predmetu „Stratégia medzinárodného podnikania,“ ktorého odborným garantom je prof. Ing. Soňa Ferenčíková, PhD., a semináre vedie Ing. Daniel Krajčík, PhD..
Prvá prednáška: Proces predaja firmy a jeho stratégie
Prvá prednáška, vedená skúseným manažérom Jánom Súkupom, sa zamerala na proces predaja firmy a jeho kľúčové fázy. Študenti mali možnosť dozvedieť sa o strategických možnostiach vlastníkov firiem, od organického rastu cez partnerstvá až po predaj strategickým a finančným investorom. Diskusia zahŕňala aj dôvody, ktoré vedú majiteľov k predaju firmy, ako sú napr. absencia nástupníctva, potreba nového kapitálu alebo konsolidácia trhu.
Druhá prednáška: Význam finančného due diligence pri M&A transakciách
Druhá prednáška, ktorú viedol Miloš Fleischer, senior manažér v oddelení Transaction Services, sa sústredila na finančné due diligence (FDD). Študenti sa dozvedeli, ako FDD pomáha pri hodnotení finančného zdravia cieľovej spoločnosti, identifikovaní rizík a overovaní finančných údajov pred akvizíciou. Prednáška pokryla štyri hlavné piliere FDD: hodnotenie finančných potrieb, analýzu hodnoty podniku, vzťah medzi hodnotou podniku a vlastného imania a vyjednávanie podmienok kúpnopredajnej zmluvy (SPA).
Tretia prednáška: Ohodnocovanie podnikov a trhová hodnota podniku
Posledná prednáška bola vedená Karolom Balcom, riaditeľom oddelenia Valuation Services, a zamerala sa na oceňovanie podnikov. Študenti mali možnosť spoznať rôzne metódy ohodnotenia spoločností, ktoré sa v rámci transakcií M&A často využívajú na stanovenie objektívnej hodnoty podniku. Prednáška pokrývala metódy, ako sú trhové násobky a diskontované cash flow (DCF), pričom sa zameriavala na to, ako tieto metódy reflektujú finančnú výkonnosť a budúci potenciál spoločnosti.
Študenti sa tiež dozvedeli o faktoroch, ktoré ovplyvňujú konečnú trhovú cenu v porovnaní s vnútornou hodnotou podniku, a o praktických výzvach, ktoré môžu vzniknúť pri oceňovaní, ako je rozdiel medzi "hodnotou" a "cenou". Karol Balco predstavil príklady z praxe, ktoré zdôraznili, ako správne stanovenie hodnoty podniku môže pomôcť pri vyjednávaniach a udržiavaní konkurencieschopnosti na medzinárodnom trhu.
Prednášky zaznamenali pozitívnu odozvu a záujem študentov. Témy ako špecifiká rôznych typov investorov, procesy ocenenia a detailná analýza due diligence im poskytli cenné poznatky využiteľné v ich budúcej kariére. Táto spolupráca medzi Obchodnou fakultou a KPMG ukazuje dôležitosť prepojenia akademickej teórie s reálnou praxou v oblasti medzinárodného podnikania.